notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Autók a magyar szocializmusban

hirdetes

„Trabanttal szállni élvezet” – autók a magyar szocializmusban

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Autók a magyar szocializmusban

Kispolszki

A Fiat 126 egy miniautó, melyet 1972 októberében, a Torinói Autószalonon mutattak be, mint a Fiat 500 utódja. A modellt 1972 és 1980 között gyártották. Magyarországon és a keleti blokk többi országában ismertebb volt a Lengyelországban gyártott változat, a Polski Fiat 126p, melyet 1973-tól egészen 2000-ig gyártottak.

Az autót 1973 és 2000 között Fiat licenc alapján Lengyelországban, Bielsko-Białában és Tychyben is gyártották. 1992-ig az FSM, majd utána a Fiat Auto Poland végezte az összeszerelést. A kocsi Polski Fiat márkanév alatt készült, és a 126p modellnevet kapta. Eleinte szinte teljesen egyforma volt a Fiat 126-tal, az emblémákon és feliratokon kívül mindössze néhány különbség volt a két modell között: a 126p hasmagassága valamivel nagyobb volt, másmilyen volt a hátsó hűtőrácsa és narancssárgák voltak az első irányjelzői, míg az olaszországi darabokra áttetsző burák kerültek.

Az 1980-as években a 126p folyamatosan kisebb-nagyobb átalakításokon esett át. Először is erősebb fékeket és új kerekeket kapott az olasz Fiattól, majd elakadásjelzőt is kapott a kocsi, hogy megfeleljen az új törvényi szabályozásoknak. 1985-től az akkori műanyag hátsó lökhárítókat gyárilag ellátták hátsó ködlámpákkal és tolatólámpákkal. 1987 környékén az addigi alulméretezett dinamót lecserélték egy korszerű generátorra, továbbá elektronikus gyújtást kapott az autó. Gyárilag a 126p-t egy mindössze 35 amperórás akkumulátorral szerelték, mely a régi dinamóval együtt használva szinte sosem volt teljesen feltöltve, kivéve, ha valaki nagyon hosszú utakra ment az autóval, megállás nélkül. Sok tulajdonos a gyári akkumulátort lecserélte az 1,5 literes motorral szerelt Polski Fiat 125p-ben használt 45 amperórás darabra. Alacsony ára miatt a 126p nagyon népszerű jármű volt Lengyelországban, különösképpen az 1980-as évek során. Kis mérete miatt Maluch-nak kezdték becézni, mely lengyelül totyogó kisgyermeket jelent. A név olyan népszerű lett, hogy a gyártó hivatalos elnevezésként is elfogadta.

hirdetes

A 126p-t a volt keleti blokk több országába importálták, gyártási helye, Lengyelország mellett talán Magyarországon volt a legkelendőbb. A kocsi Európán kívülre is eljutott, 1989 és 1992 között Ausztráliában is árulták, FSM Niki néven. Ezalatt az időszak alatt ez volt a kontinensország legolcsóbban megvásárolható autója. A hagyományos karosszériaváltozat mellett Ausztráliában kabrióként is kínálták.

hirdetes

Magyarországon szintén a Polski Fiat által gyártott variáns volt az elterjedt, erre utal a legnépszerűbb becenév, a kis Polski (kispolszki) is (itthon a nagy Polski becenevet a 125p-re használták). Emellett emlegették még az autót kispolák, egérkamion és aszfaltpattanás neveken is.

Forrás: Wikipédia

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
46 806
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
5 486 596
Közösség

Szótár

A második bécsi döntés

A második bécsi döntés: 1940. augusztus 30-án hozott meg a Harmadik Birodalom és Olaszország... Tovább

Mészégető-források-barlangja

Mészégető-források-barlangja: Csodás barlangjaink egyik, melyre joggal lehetünk büszkék. Az... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 72

Átlagos értékelés: 4.8

Alkotás