notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A Trabant története - minden a keletnémet autócsodáról

Egy ember hajtogatta, egy ragasztotta – A Trabant története

FO
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Mindenki által jól ismert keletnémet gépkocsitípus, amelyre egykor éveket vártak a boldog tulajdonosok, hogy megkaphassák a gyárból kiguruló autócsodát. Ez a Trabant, ami egészen a ’90-es évekig meghatározó járgány volt hazánkban is, ami szív. sűrít, gyújt, kipufog és aminek összeszereléséhez a rossz nyelvek szerint két emberre volt szükség: egy aki hajtogatja, másik aki ragasztja. Ismerd meg a Trabant történetét!

 A Trabant története - keletnémet gépsárkány

 

Biztos vagyok benne, hogy egyfelől Trabantot mindenki látott már, ha nem is ült benne, és hogy jó pár viccet tudna mesélni róla vagy éppen vele kapcsolatban. Onnan kezdve, hogy mi lesz a Trabantból, ha neki megy a fának (Porsche), odáig, hogy mennyit ökörködtek vele fiatalkorukban, vagy éppen mennyit bütykölték ezt a csodás meseautót a boldog tulajdonosok. Ikonikus darab, amit manapság kutatnak a gyűjtők, ismerd meg a Trabant történetét!

 

Története

 

A Trabant volt az első jármű a Német Demokratikus Köztársaságból, ami a keleti közlekedés szimbólumává vált. Az első Trabant 1957. november 7-én gurult le a futószalagról a DKW német autógyár gyártó sorain. Ez a gyár fejlesztette ki az F8-at, ami aztán minden keletnémet családi autó őse lett. Az F8 gyártását az Automobilwerk Zwickau (AWZ) folytatta Zwickauban, ahol a fejlesztgetések következményeként megszületett az első Trabant, a P70-es. a modell elnevezésében szereplő P betű a személyautó jelleget jelöli, míg a 70 a majd 700 cm3-es (690cm3) motort. Arról nem is beszélve, hogy ez volt az első olyan német autó, amelyik úgynevezett duroplaszt, azaz műanyag borítású karosszériával került a nagyközönség elé. Ez a csoda 1955-ben debütált, vízhűtéses kétütemű motorral, 22 lóerő teljesítménnyel, ami 90 km/h végsebességre volt képes és mindössze 820 kilogrammot nyomott. A szuper cuki kisautó nagyjából 1 perc alatt gyorsult a végsebességére, ami tulajdonképpen már az ’50-es években is elég gyengécskének számított. De az anyaghiányban szenvedő NDK-nak nem volt más lehetősége, hogy olcsó személyautóhoz juttasák az embereket.
 

Lapozz tovább, a cikk még nem ért véget!

 

 A Trabant története - keletnémet gépsárkány

 

A limuzin (mert ezt tényleg így hívták, ma már csak mosolygunk rajta) kivitel mellett kapható volt még kombi és coupé változatban is. Azért a Trabant kombit ne úgy képzeljük el, mint a mai kombi személyautókat, a lapraszerelt IKEA szekrény nem biztos, hogy befért volna. Mégis népszerű volt, és az 5 éves gyártási munka során több mint 36 000 autót hoztak le a szalagról. 1957-től aztán megérkeztek az utódok: a P50-es, majd a P601. Az ikonikus emblémát a Trabant 1958. május 1-étől viseli, de már a későbbi P70-eseket is ezzel látták el a korábbi AWZ-logó helyett, ameddig a gyártásuk meg nem szűnt. Rendkívül közkedvelt kocsinak számított alacsony ára és könnyű szerelhetősége miatt, több mint 3 millió darabot adtak el belőle összesen.

hirdetes

 

Modellek

 

P70 (1955-1959)

 

A legelső sorozatban gyártott modell, ami az IFA F8 alapjaira épült. Motorja 2 ütemű, vízhűtéses, 690 cm³-es gépsárkány, aminek az alváz favázára műanyag karosszériát szereltek. Hogy fokozzuk a Frédi és Béni hatást, az utastérben még a padlózat is fából volt. De meg kell hagyni, csinos darab.

 

 

P50 (1957–1962)

 

Az első Trabant-típus. Az ezek után következő széria azt a bizonyos S betű emblémát viselte. Ezeken a sorozatokon még nem volt oldalsó díszléc, az ablaktörlő pedig jobbra állt. Az első darabokat az NDK-ban 8360 márkáért árulták. Összesen durván 132 000 db készült belőlük.
 

 

 

Lapozz a többi tartalomért és modellért!

 

 A Trabant története - keletnémet gépsárkány

 

hirdetes

500 (1960–1963)

 

A már jól bevált forma most már egyenes díszléccel. Megjelennek az első kombik is, illetve az a camping modell, ami gyári elhúzható tetővel igazi vagány darabnak számított. Motorikusan történt némi továbbfejlesztés, de nem számottevő.

 

 

600 (1963–1964)

 

A 600-as széria az első, ami végre legalább 100 cm³-rel nagyobb motort kapott. Külsőleg sok változás nem történt, csak dupla díszlécet kapott.

 

 

601 (1964–1990)

 

A legismertebb és legtovább gyártott Trabant széria. Összesen majdnem 3 millió db készült belőle. Az első sorozatot még díszléccel álmodták meg a tervezők, de ez meghiúsult. Ezután sok apróbb változtatáson esett át az autó, például a kerek lökhárítókat szögletesekre cserélték, a vékony B oszlopot vastagra, (bár a kombikon maradt a vékony), új hűtőrács, megjelentek a műanyag kilincsek, fekete gumilapok, és a vagány többlyukas felni. Szerkezetét tekintve is történt némi változás: kapott kétkörös fékrendszert, új első futóművet, 6 V-os, majd később 12 V-os elektromos rendszert, elektromos gyújtást és egyéb extrákat. Annyira jól mentek a változtatások, hogy ’89-re szinte minden megváltozott benne. Ebből a modellből készült kabrió is (Tramp), amit eredetileg a határőrség számára gyártották.

 

 

1.1 (1989–1991)

 

Változott a kor és vele együtt az igények is, így megalkották a négyütemű szériát. Műszakilag a hátsó felfüggesztés kivételével teljesen átalakították, motorját a Volkswagen Polo motorjára cserélték. Ez a típus már a jól ismert botváltós változat, amiből megint csak készült néhány kabrió változat, amiket végre az átlagpolgár is meg tudott szerezni. Iszonyat érdekes, és talán nehezen elképzelhető, hogy ebből a modellből készült összesen két, azaz 2 darab Pick-Up is, hogy miért vagy hogyan, azt nem tudni. Ez volt az egyik legsikeresebb széria.
 

 

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
242 446
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
4 563 830
Közösség
hirdetes

Szótár

Dinamó

Dinamó: az egyik legismertebb magyar találmány. Dinamónak nevezzük azokat a villamos gépeket,... Tovább

Lovas kultúra, pásztorok

Lovas kultúra, pásztorok: A magyarság lovas nemzet: lovas népként érkeztünk a... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 197

Átlagos értékelés: 5.0

Érdekességek Retró