hirdetes

Így egyél és ne egyél a fogaid egészségéért

SFV

Azt bizonyára mind tudjátok, hogy a savas és a cukros ételek nem éppen kedvező hatással vannak fogaink egészségére. A fogainkra kártékony hatást gyakorló élelmiszerek listája azonban nem merül ki ennyinél, sőt, olyan ételek is vannak, amelyek fogyasztása segíthet fogaink épségének megőrzésében.

edd - ne edd a fogaid egészségéért

Mi van a cukrokkal?


Azt már kisgyerekkorunk óta tudjuk, hogy ah sok cukrot fogyasztunk, az a fogaink rovására mehet. De hogyan? 


Ahogy első fogaink kinőnek, a fogszuvasodásért felelős baktériumok is működésnek indulnak, hatékonyságuk pedig annak függvényében változik, hogy milyen élelmiszereket fogyasztunk. A magas szénhidrát és cukor tartalmú élelmiszerek megfelelő táptalajt nyújtanak ezeknek a baktériumoknak, míg a zsírok és a fehérjék nem játszanak szerepet a fogzománc rombolásában.


Fontos, hogy a cukrok nem csak az édességekben találhatók meg, hanem például a ketchupban is, rejtett cukrok formájában.


A savak szerepe


A cukrok nem közvetlenül, hanem közvetetten károsítják a fogat, ugyanis a foglepedéket képző baktériumok alakítják őket savakká, amelyek majd megtámadják a fogzománcot és a fogszuvasodást okozzák. 


Normális esetben a száj pH értéke 6 és 7 között mozog, azonban ezt az értéket a cukrok savas irányba tolják, a savak pedig kioldják a fogzománcban lévő ásványokat. A nyál azonban semlegesíti a savakat és elősegíti a fogzománc regenerálódását.
Ha azonban egész nap nassolunk, akkor a száj pH értéke nem tud visszaállni a normálra, a fogzománc pedig nem tud regenerálódni. Érdemes tehát az édességeket is mondjuk főétkezés utáni desszertként fogyasztanunk, hogy az összes savas állapotot előidéző tényezőt egyben letudhassuk.


Főétkezés után érdemes innunk legalább egy pohár vizet, hogy leöblítsük szánkból az ételmaradékokat, de fél óra elteltével akár fogat is moshatunk – előbb azonban nem érdemes, hiszen ilyenkor még sérthetjük fogainkat a száj savas állapota miatt.


A ragadós étkelek átka


A ragadós ételek átka nem más, mint a ragadás, ugyanis ezek azzal, hogy megtapadnak a fogakon illetve a szájüregben, hosszú távon idéznek elő savas állapotot és a baktériumok melegágyaként is szolgálnak. Ilyenek például a karamellák, az olvadós rágók és  a vajas kekszek.

hirdetes


Mi van az üdítőkkel?


Sajnos, a fogaidnak csak a tiszta vízzel nem ártasz, sőt azzal még segítesz is, hiszen leöblítheted az ételmaradékokat és serkentheted a nyáltermelést, amely szintén segít a fogak védelmében. Az üdítők azonban vagy savasak, vagy cukrosak, vagy mindkettő – igen, még a gyümölcslevek is. Ha gyümölcslevet fogyasztasz, érdemes utána egy pohár vízzel leöblítened.


A csontok egészségén még a tejfogyasztás is segíthet, hiszen soka a benne rejlő kalcium.


Ha már megtörtént a baj


Ha felelőtlen étkezési szokásaink, vagy szájhigiéniánk következtében már megtörtént a baj és fel kell vennünk a küzdelmet a fogszuvasodással, érdemes fogorvos segítségét kérnünk. Ilyen esetekre nyugodt szívvel ajánljuk a Móricz Dental szájsebészetét Budapesten, ahol garantáltan jó kezekben leszel!
 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Bőrmívesség

Bőrmívesség: A magyar kultúra egyik meghatározó része a bőrdíszművesség. Azonban nem csak... Tovább

Olvasztó Imre

Olvasztó Imre: sokaknak talán nem ugrik be elsőre, de Őt egy egész nemzet ismeri. Olvasztó... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek Ételek