Balaton átúszás, Balaton átevezés, Balaton körbetekerés, és társaik? Régen nem éltek ilyen átlagos életet, akkoriban kellet egy kis fűszer, egy kis izgalom. Miért akarták volna a hagyományos közlekedési eszközökkel átszelni a magyar tengert? Naná, hogy átrepülni kellett, ráadásul nem is akárhogyan! Mutatjuk az első Balaton átrepülés izgalmas történetét!
![Első Balaton átrepülés végrehajtója Első Balaton átrepülés dátuma](/kep/730x400/108156.jpg)
Az első Balaton átrepülés
"Száz évvel ezelőtt volt egy bátor ember, Lányi Antal, aki először repülte át a Balatont bizonyítva, hogy őseink állták a sarat a nagy nemzetek sorában." Fonyódon Lányi Antal volt a személy, aki 110 évvel ezelőtt, egészen pontosan 1911. augusztus 28-án meghódítva a Balaton feletti eget elsőként szelte át a magyar tenger feletti a felhőket, azaz repülte át a Balatont. Ma már számtalan turista céllal indított sétarepülőjárat van ezen a tájon, de akkoriban ez még igen nagy szónak és egyben teljesítménynek is számított. Persze nem is volt egy egyszerű történet.
Miért kellett átrepülni a Balatont?
Mai fejjel gondolkozva teljesen jogos a kérdés, akkoriban azonban a válasz egyértelmű volt. Az 1900-as évek eleje nem szólt másról, mint a repülés lázról, szinte mindenki ebben égett. Hazánkban különösen nagy volt az izgalom, ugyanis Louis Blériot, a La Manche csatorna átrepülése után néhány nappal Magyarországra érkezett. Ezen a ponton már valószínűleg senkit sem lehetett volna lebeszélni arról, hogy át kell repülni a Balatont is. Egyébként 1911-re már egyáltalán nem számított ritkaságnak a több tízkilométeres táv megtétele a levegőben, azonban a megbízhatatlan gépekkel még mindig gyakran kellett nem tervezett leszállásokat végezni. A terv tehát az volt, hogy át kell repülni a Balaton felett, a köztes leszállás reménye nélkül!
Lányi Antal a Balaton első átrepülője
3 jelölt is akadt, aki akár életét kockáztatva is jelentkezett a feladatra. Székely Mihály hosszútávú repülésben a legtapasztaltabb volt, ugyanis éppen ebben az időkben tette meg a Bécs-Budapest távot csupán 4 leszállással. Lányi mellett Prodám Guidó volt a harmadik jelölt, neki volt is már víz felett repülős tapasztalata fiuméból, azonban a gépe nem készült el időben. Lányi nem csinált kampányokat, nem tett bejelentéseket, csupán 1911 augusztus 20-án elkezdte kiragasztani plakátjait Badacsonyban és Fonyódon, ugyanis nem elégedett meg a Tihany-Szántód távval, nagyobb kihívás elé állította magát. Az időpontot eredetileg augusztus 27-én, vasárnapra tűzte ki, délután fél hatra, de a katasztrofális időjárás miatt csúszott az akció.
Hatalmas dolog volt átrepülni a Balatont
Egy igazi hősi tett volt Lányi Antaltól, hogy átrepülte a Balatont, Knoll Gyula visszaemlékezése szerint a „6 és fél perc alatt célba érő Lányi Antalt többezres nézősereg ovációja fogadta, akik levették sapkájukat, és elénekelték a Himnuszt.” Rengetegen nézték az akciót. Badacsonyba a legdrágább ülőhely hely 10 koronába, míg a legolcsóbb 3, illetve l koronába került. Ahogyan írtuk a vasárnapi idő nem tette lehetővé az átrepülést, így Lányi csak felszállt, körbe kerülte a Balaton, majd landolt, az igazi átrepülésre a tervezett utáni napon, 28-án került végül sor.
Forrás: Kép: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár