hirdetes

Mik a legnagyobb különbségek? - Az iskola régen és most

Rékka
Az iskola régen és ma

Régen az iskolában mindenki köpenyt viselt, kétfélét: volt a műanyag, illetve a karton köpeny. Gyerekként nyilván mindenki utálta, ugyanakkor megvédte a ruhát és elfedte a társadalmi különbségeket, nem csúfolódtak ezen egymás között. Egyforma papírba csomagolták a könyveket és egyforma vinyettával címkézték fel őket. A tananyag is más volt: kevesebb dolgot kellett a gyerekeknek megtanulnia, ugyanakkor az élethez szükséges alapokat rendesen beléjük sulykolták.

A tanárokhoz is egészen másként viszonyultak, volt tekintélyük, súlya a szavuknak. Ebben természetesen közrejátszik az is, hogy harminc éve bevett szokás volt a testi fenyítés, a fizikai fegyelmezés is, mint a körmös, vagy a fülcsavargatás. Ma már egészen más nevelési trendek vannak porondon, a tudomány mai állása szerint a gyerekek bármi nemű bántása nemhogy nem hat ösztönzően a fejlődésükre, egyenesen árthat nekik. Ugyanakkor számos diák ezt kihasználva semmibe veszi a tanárt, olyan mértékben, amire harminc éve nem lett volna példa.

hirdetes

Azt is meg kell jegyezni, hogy régebben több pedagógus volt, ma már inkább tanárok vannak. A tanár célja, hogy leadja az anyagot és minél több tanlót átjuttasson az iskolás éveken. A pedagógus ellenben felébreszti a tudásvágyat, inspirál, segít, és az a célja, hogy a lehető legtöbbet hozd ki magadból. Régen is sokan voltak egy osztályba, a tanítók mégis oda tudtak figyelni minden tanulóra. Természetesen manapság is számos ilyen van a pályán, azonban az ellenpéldára is egyre gyakrabban találni precedenst.

hirdetes

Nem volt büfé széles választékkal, vegán menü és egészséges étrend, volt kifli és iskolatej. Sokan szerették, mások számára inkább csak annak emléke, mennyire nem volt szinte semmiből választék.

Manapság a gyerekeknek rengeteg dolgot kell megtanulniuk ahhoz, hogy előrébb jussanak az iskolában, és gyakran valóban túlterheltek. Ugyanakkor a tananyag növekedésének ahhoz is köze van, hogy felgyorsult világunkban, úgynevezett információs társadalomban élünk, amibe ezek a gyerekek már bele születnek, így állandó igényük van az új információk özönére. Sajnos pedagógusból más nincs annyi, hogy ezzel az igénnyel lépést tudjanak tartani, így mind a gyerekek, mind a tanárok sokszor nyűgnek élik meg ezeket az éveket.

Szerinted melyik iskolarendszer volt jobb?

Forrás: Fortepan / Urbán Tamás

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Elie Wiesel

Elie Wiesel: a 14 magyar Nobel-díjas tudós egyike.  1986-ban Nobel-békedíjat kapott, mint... Tovább

Komáromi erődrendszer

Komáromi erődrendszer: A komáromi erődrendszer részei egyrészt a történelmi Komárom két... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek Magyar Magyarország Retró
X
Kövess minket facebookon!