hirdetes

Nosztalgia a peronokról - Itt van négy magyar gyártású, világszínvonalú mozdony

Szaka Ádám
A magyar vonatok nemzetközi szintűek voltak

MÁV M41 – Csörgő 

A Csörgők azon magyar gyártmányú mozdonyok közé tartoznak, amelyek évtizedek óta hazánk sínjein robognak, és igazán sokoldalúak, hiszen lényegében bármire használhatóak a Magyar Államvasutaknál. Manapság a MÁV-Start 418-as sorozatszámmal lettek ellátva, és jellegzetes hangjukkal azonnal felismerhetők a hozzáértők számára. Becenevüket onnan kapták, hogy a motor beindításánál egy összetéveszthetetlen hangot produkálnak, ami egyeseknek zavaró lehet, ám mások kifejezetten ezért váltak rajongójukká. Az 1960-as években merült fel a MÁV-nál az elképzelés, miszerint a mellékvonalakra szerettek volna konstruálni egy vonattípust. A két prototípus másképpen nézett ki, mint a mai leszármazottjaik, 1200 lóerőt voltak képesek kifejteni, s ők váltották volna a 424-es gőzmozdonyokat. Belőlük született meg végül az M41-es, 1973-tól 1982-ig 114 darab gurult le a gyártósorról. Dízellel üzemelnek, a mai napig az ország bármelyik pontján találkozhatunk velük, ugyanis a villamosításon át nem esett vonalakat ők uralják. Nem csupán a személyszállításra bevethetők, de a teherszállítási feladatokat egyaránt képesek ellátni. Az 1983. évben még Görögországnak és Tunéziának is felkeltette az érdeklődését a Csörgő, így néhányra megrendelést indítványoztak hozzánk. Az 1990-es évektől gyakori fejlesztéseken mentek keresztül, a 2000-es években remotorizáltak 35 példányt, amelyek már nem olyan zajosak, valamint jobban óvják a környezetet. 

hirdetes

MÁV V46 – Szöcske 

hirdetes

A V46-os könnyűvonali tolató, és állomási tolató mozdony becenevének eredete az áramszedőiből, de akár a fürgének mondható tolatási sebességéből egyaránt származhat. Az áramszedők behajlása ugyanis hasonlatos ahhoz, ahogyan a szöcske csápja hajlik. A sorozatot 1983-ban helyezték először üzembe, és 1992-ig nem vonták ki a gyártási forgalomból. Ő tagadhatatlanul országunk villamosvonatjainak egyik legjobbja. Mivel 1973-ban olajválság következett be, az üzemanyag ára felszökött, így a MÁV azon kezdte törni a fejét, hogy mi volna az a megoldás, amivel a tolatást kevesebb költségből lehetne megoldani? Ezért született végül a döntés, hogy olyan tolatómozdonyt kell legyártani, ami teljes mértékben elektromossággal üzemeltethető. A Szöcske sikereket ért el a feladatkörében, hiszen képes volt ügyesen elrendezni a tehervagonokat, valamint a személykocsikat is a síneken. A mozdonyvezetők kedvelik, ugyanis kis sebessége miatt nem igazán kell számolni a légellenállás nehézségeivel, s kényelmesnek számít kezelésileg. Eddig egyetlen példányukat sem selejtezték le, mind a 60 darab aktívan működik a MÁV-nál. 
 

Forrás: Fortepan / Erky-Nagy Tibor

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Toldi

Toldi: az egyik leghíresebb magyar mű, elbeszélő költeménye, mely ismertté tette alkotóját... Tovább

Karinthy Frigyes

Karinthy Frigyes: nyelvújítónk. Karinthy Frigyes magyar író, költő, műfordító. Saját... Tovább

Tovább a lexikonra
Alkotás Érdekességek Magyar Magyarország Retró Utazás
X
Kövess minket facebookon!