hirdetes

Hogyan változtak a reklámok az évek során?

Puskás Rékka
Hogyan alalkultak a reklámok?

A szocialista Magyarország reklámjai

A második világháború után a háborús károk és az ország helyreállítása nem kimondottan kedvezett a reklámiparnak. A szocialista gazdaság egy hiánygazdaság volt, ahol a régi tulajdonosoknak már nem volt kerete a reklámozásra, az újaknak pedig még nem. Az államosítást követő reklámtevékenység elsősorban a tájékoztatást szolgálta, kiérdemelve ezzel, hogy a pestiek csak így emlegették a rendszerváltásig: „Cipőt a cipőboltból”. Reklámokkal ekkoriban elsősorban a rádióban, plakátokon, mozielőadások előtt, gyufacímkéken, postabélyegeken és érméken lehetett találkozni.

Grafikus reklámok

1972 előtt csak grafikus reklámokkal lehetett találkozni itthon, fényképes hirdetésekkel nem. 1974-ben Tóth József Tehéntúró reklámja, mely fénykép formájában készült el, meghozta a változást ezen a téren.

hirdetes

Reklámfilmek

Talán a leghíresebb magyar (ma már retro) reklámfilmeket Sas István készítette a Kádár-korszakban, ezeket keletkezésük szerint csoportosították. A csoportosítás végén négy korszakba sorolták a filmeket és ezáltal a reklámok alakulását is. Az első az őskor 1972-76 között, utána jön a reklám őskor 1976-80, majd a reklám felfedezésének kora 1980-84 között, végül pedig a reklám lefelé a lejtőn nevet kapó utolsó korszak, 1984-88-ig.

A reklám célja

Hogy mi a reklám célja, azt kétféle nézőpontból is lehet nézni, legalábbis kétféle nézet létezik ennek megállapítására. Az egyik az elfogult nézet, ez azt mondja ki, hogy a reklám célja a tájékoztatás, a figyelemfelkeltés, az informálás, ezzel is segítve a vásárlókat, akik a termékek ilyen széles kínálatában maguktól nem biztos, hogy tudják, melyik termékre van valójában szükségük. A másik, az ellenséges nézet ezzel szemben azt mondja ki, hogy a reklám célja a vásárló meggyőzése, akár becsapása annak érdekében, hogy minél magasabb legyen az eladások száma. Gyakran látszólagos különbséget teremt a hasonló termékekhez képest, emiatt különbözőbbnek mutatja, mint a többit.

hirdetes
Hogy melyik nézet érvényesül, az főként azon múlik, hogy a cég milyen reklámstratégiát követ. Míg a keresleti javak esteében a tájékoztatás kap központi szerepet, a tapasztalati és bizalmi javak reklámozásakor nagyobb mértékben játszhat szerepet a manipuláció.

Sokat néztél régen tévét? Egyes reklámok szövegét még mai is fejből tudod? Kattint ide és töltsd ki alábbi retro reklámok kvízünket és teszteld magad!

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Eszterházy torta

Eszterházy torta: az egyik legklasszikusabb magyar édességfajta. Az Esterházy-torta a magyar... Tovább

Baja

Baja: Baja város Magyarország déli részén, a Duna bal partján. Nem egészen 40 000 ember... Tovább

Tovább a lexikonra
Alkotás Érdekességek Magyar Magyarország Retró
X
Kövess minket facebookon!