hirdetes

Emlékek négy keréken - A magyar közutak néhány klasszikus személyautója, amik az 1970-es éveket idézik

Szaka Ádám
Négy személyautó az 1970-es, magyar utakról

Volga GAZ 24

A GAZ 24-est a Gorkovsky Avtomobilny Zavod autógyár dobta a piacra, ezek a járművek 1970-től 1985-ig voltak gyártási forgalomban. Annak ellenére, hogy szovjet konstruálás eredménye volt, a nyugati országokban sem hagyták figyelmen kívül, ugyanis Belgiumban is megjelentek, és később a távolabbi nyugat-európai piacra szintén kikerültek, habár ott az M24D elnevezéssel illették őket. A GAZ 24-es a London Motorfari kiállítás egyik résztvevője volt, ezt a rendezvényt manapság London Motor Show néven szokták ismerni. A 24-es váltotta fel a gyártási és forgalmazási folyamatok értelmében az 1970-re már kissé elavultnak számító GAZ 21-est. A személygépkocsi öt ember férőhelyének megfelelő térrel rendelkezett, elől egy osztott üléspárral, hátul pedig egyetlen osztatlan üléssel. Vízhűtéssel üzemelő motorja 4 hengeres, valamint 4 ütemű volt. Az autómobil végsebessége 145 km/h volt, 22 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 100 km/h-ra. Az autó szép és modern karosszériával lett megtervezve, hiszen az ebben az időszakban divatnak örvendő szögletességet birtokolta. A hűtőmaszk rácsozata, amely a gépjármű elején kapcsolja össze a két fényszórót, szintén tetszetősnek hatott. A GAZ 24-est szerették az emberek hosszabb utazások lebonyolításakor is, hiszen kényelmes és tágas belseje volt, a csomagtartójában rengeteg dolog elfért. Az első ülések támláját teljesen le lehetett fektetni, így kiváló pihenési lehetőséget biztosítottak. 

hirdetes

Polski Fiat 125p/1500

hirdetes

A Fiat 125p-t a Fabryka Samochodów Osobowych gyártotta, 1967 és 1991 között, egy a Fiattal kötött, közös licencszerződés eredménye volt, az autók forgalomba helyezehetősége. A Polski Fiat márkanév azzal a céllal született, hogy a Lengyel Népköztársaságban és az Olaszországban elkészített személygépkocsik egyszerűbben megkülönböztethetők legyenek egymástól. A Fiat 125p öt személy szállítására volt alkalmas, elől osztott ülések, hátul pedig egy osztatlan ülés volt benne megtalálható. A 4 ütemű motor 4 hengerrel volt felszerelve, vízhűtéses rendszerrel látták el. Az autó középkategóriásnak számított a maga idejében, 155 km/h-s végsebességgel működött. Kényelmes személygépkocsinak tartották, mivelhogy az üléstérben relatíve sok hely állt rendelkezésre. Mind a négy ajtaja nagy nyílásszöget kapott tervezőitől, ezért egyszerűen be és ki lehetett szállni a járgányból, valamint az ajtókat kéztámaszokkal látták el, ezeknek a hátsó szekciójába süllyesztették bele a hamutartókat. Sikerét mi sem fejezi ki jobban annál, hogy még az Egyesült Királyságban is használták, az angoloknak és íreknek, az 1975-ös évtől, jobbkormányos verziókat gyártottak.
 

Forrás: Fortepan / UVATERV

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Oláh György

Oláh György: 14 magyar Nobel díjasunk egyike. 1994-ben kapta meg a kémia szakterületén az... Tovább

Vásárcsarnok

Vásárcsarnok: Európa második legszebb vásárcsarnoka, mely a budapesti Fővám tér mellett... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek Magyarország Retró Utazás
X
Kövess minket facebookon!