hirdetes

Áprilisban indul újra a budapesti fogaskerekű a Városmajor és a Széchényi-hegy között

ZH

Az ikonikusnak nevezhető fővárosi különleges tömegközlekedési eszköz, amely Európában is ritkaságnak számít, a téli álom után áprilisban indul újra a Városmajor és a Széchényi-hegy között. A téli szünet után a BKK tájékoztatásából kiderült, hogy április első szombatján fog útnak indulni. Addig olvassunk róla néhány érdekességet!

fogaskerekű

Újraindul a fogaskerekű április első hétvégéjén!

fogaskerekű budapest

A téli szünetet igazán hasznosan töltötte az ikonikus fűvárosi különleges tömegközlekedési eszköz, a fogaskerekű, ugyanis teljesen felújították a pályáját, így ezután már csendesebben és üzembiztosan járnak majd a vonatok április első szombatjától. A kedvenc fogaskerekűnk hétvégén és napközben is tizenöt percenként jár majd, valamint több nosztalgia-szerelvényt is indítanak majd a Városmajor és a Széchényi-hegy között. De az indulásáig ismerjünk meg néhány érdekes információt a turisták kedvencéről!

Öt érdekes tény a Városmajori Fogaskerekűről


1.    150 éve utazunk a fogaskerekűn

Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége

A Budapesti Fogaskerekű vasút, vagyis a fogaskerekű 1874. június 24-én indult el első útjára, tehát a főváros egyik legrégebbi tömegközlekedési eszközének tekinthetjük. A budapesti fogaskerekű volt a harmadik Európában, amely  a svájci hegyi vasutak mintájára épült, és még a végállomás váróhelyiségét is egy alpesi vendégház mintájára építették, azonban ez a faszerkezet a második világháború során teljesen megsemmisült.

hirdetes

2.    Leggyorsabb kiépítés


A budapesti fogaskerekű hihetetlen tempóban készült el, ugyanis az első szakasza kevesebb, mint egy év alatt lett átadva. Egy bázeli székhelyű vasútépítő társaság 1873-ban kérelmezte a fogaskerekű kiépítését, s miután még abban az évben, július 3-án megkapták rá az engedélyt munkához is láttak, hogy aztán 1874. június 24-én, délután 4 órakor elinduljon az első szerelvény a Svábhegyre.

fogaskerekű

3.    Ecce homo


Tudtad, hogy a Városmajort régen Ecce homo-nak nevezték? Itt nem csak a fogaskerekű végállomását alakították ki, de a hozzá tartozó üzemi telepet és a kocsiszínt is. A vonat indításának elején három gőzmozdony állt szolgálatba, amikhez összesen tíz személyszállító kocsi és két teherkocsi tartozott. A gőzmozdonyok 12 km/órás sebességgel közlekedtek felfelé, lefelé azonban biztonsági okokból csak 7,2 km/ óra sebességgel ereszkednek le a hegyről.

hirdetes

4.    „Meredek úton a csillagok felé”

A fogaskerekű egykori szlogenje, amelynek a latin változata, a „Per ardua ad astra” felirat volt látható a későbbiekben megsemmisült indóház homlokzatán.

5.    A nosztalgia-járat

A személyszállító kocsik kezdetben favázas, nyitott kocsik voltak, amely ma nosztalgi-járatként szállítja az utasokat fel a Svábhegyre, ugyanis ezek közül mindössze 1 darab maradt fenn, amit teljesen felújítottak. Összesen kilenc üléssor található benne, mindegyik sorban 6-6 üléssel.

Érdemes tehát tavasszal kipróbálnunk a nosztalgia-járatot és kirándulnunk egyet a Gyönyörű Svábhegyen!
 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Megyer-hegyi tengerszem

Megyer-hegyi tengerszem: A Zempléni-hegyég egyik legkülönösebb látnivalója csak nevében... Tovább

Francia drazsé

Francia drazsé: az egyik legklasszikusabb magyar édességfajta. Maga a szó egyébként francia... Tovább

Tovább a lexikonra
Belföld Érdekességek Európa Hírek Kirándulás Magyar Magyar történelem Magyarország Magyarság Programajánló Történelem Utazás
X
Kövess minket facebookon!