hirdetes

Amikor hazánk lakóinak számára is a csillagos ég lett a határ - Ezen az úton jutottunk el a MALÉV-hez a 20. században

Szaka Ádám

Sokaknak bizonyosan a MALÉV ugorhat be, amennyiben a magyar repülésre gondol, és ez nem véletlen. Ők uralták legtovább országunk légterét, de a hazai légiforgalom története nem náluk kezdődik. Az alábbi cikkben végig tekintünk azon a rögös, érdekességekkel teli úton, mely végül a MALÉV létrejöttéhez vezetett.

A MALÉV, és a korábbi légitársaságok a 20. században

Korai próbálkozások – A magyarok megízlelik a repülést

A repülőgépek ideje akkor vette kezdetét hazánkban, amikor 1909-ben, a nyári évszakban egy dr. Kutassy Ágoston nevű úriember hazahozta Franciaországból a Framan típusjelzéssel ellátott aeroplánját. Habár Kutassy elsődleges kísérletei balul sültek el, fordult a kocka, amikor ellátogatott hozzá Louis Blériot, aki igazi repülési szakértőnek számított, s mutatványaival lenyűgözte a magyar népet. Ekkor többekben tudatosult, miszerint a repülés nem hiú ábránd, hanem egy létező dolog, és megérheti vele foglalkozni hosszabb távon. Ez vezetett ahhoz, hogy Rákosmezőn reptér épült, valamint megalapult az Aero Rt. elnevezésű, első magyar repüléssel foglalatoskodó vállalat. Nem sokkal később kezdetét vette az I. világháború, emiatt a katonai repülés fejlesztése erősödött fel, azonban ez a haladás kedvezően hatott később a polgári repülésre egyaránt. 1918-ban már létezett a repülőgépek által teljesített postaszolgálat Bécstől Kijevig, hiszen Ukrajna az Osztrák-Magyar Monarchia megszállása alatt állt. Budapesten állt a kiegészítő reptér, a Magyar Általános Gépgyár mellől emelkedtek fel a gépeink. Vannak, akik ezt tekintik a légiközlekedés kezdetének Magyarországon.

Az első nagy hazai cégtől a II. világháborúig 

Az I. világháború végével az országunk nehéz helyzetbe került, a légiközlekedésben tevékenykedők ugyanúgy megszenvedték a következményeket. Sok pilóta és repülési szakértő találta magát abban a helyzetben, hogy nincs munkájuk. Részben emiatt alapították meg 1920 februárjában a MAEFORT-ot, 50 millió korona alaptőkével. A fentebbi ok mellett szerepelt még egy, mégpedig az, hogy a kormány nem óhajtott teljes mértékben lemaradni a katonai repülési fejlődést illetően. A MAEFORT jó esélyekkel indult, hiszen a ’20-as években fejlettnek számított a repülőiparunk, belföldi és külföldi légijáratok megvalósítására is nyíltak lehetőségek. Sajnos a céget két éves működést követően meg kellett szüntetni, ezt pedig a trianoni békére hivatkozóan tették. Ám, röviddel a lehangoló események után, más légiforgalmi cégek születtek, például a Magyar Légiforgalmi Rt., valamint az Aeroexpress Rt. Előbbi lett a MALERT, amely meghatározó szerepet töltött be az országunk repülési életében az 1920-as évektől a II. világháborúig. A háború azonban nem kímélte ezt a társaságot sem, a ’30-as évektől már komoly katonai gépek forgalmazásában vett részt, és 1942-től már nem indított polgári járatokat. A MALERT nem tudott új erőre kapni a háborús, valamint az azt kísérő következmények miatt. 

hirdetes

Cikkünk még nem ért véget, lapozz a következő oldalra, hogyha tetszettek az eddig olvasottak, és még több információt szeretnél tudni arról, miként alakult a légiforgalmi élet országunkban! 
 

Forrás: Fortepan / Bauer Sándor - Fortepan / MHSZ

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Vajdahunyad Vára

Vajdahunyad Vára: A főváros legszebb vára. Erdélyben, Vajdahunyadon található a... Tovább

Börzsöny

Börzsöny: A nagy magyarországi hegyek egyike. A Börzsöny hegység Magyarország északi... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek Külföld Magyar Magyar történelem Magyarország Magyarság Retró Történelem Utazás
X
Kövess minket facebookon!