hirdetes

Harmadik volt, de a legrövidebb, kék, de végül is zöld: 125 éves a Szabadság híd- nézzük a kalandos történetét

VN

1896. október 4-én, azaz napra pontosan 125 éve adták át akkor még Ferenc József néven, az uralkodó jelenlétében, a Pestet és Budát összekötő hidat, amivel ez idő alatt már annyi, de annyi minden történt. Nézzük ennek a zöldben pompázó különleges hídnak a kalandos történetét!

Szabadság híd történet régen

A Szabadság híd történetének már a kezdete is különleges

Mutass még egy olyan hidat Budapesten (hiszen van bőven), aminek utolsó szegecsét maga az uralkodó verte be! Vagy mutass egy olyan hidat Budapesten, amin maga az uralkodó pihen, ha bár kicsiben! A Szabadság hidat 1896. október 4-én adták át a Fővám teret és a Gellért- szállót összekötő hidat magának az uralkodónak, Ferenc Józsefnek a jelenlétében, állítólag ő verte be az utolsó szegecset. meg lep hát bárkit, hogy a hidat Ferenc József hídnak nevezték el, és nemzeti színű zöldre locsolták le? A Budai hidak között negyedik, a pestiek között harmadik volt a sorban. 1849-ben készült el a Lánchíd, 1876-ban a Margit híd, 1877-ben pedig a Déli összekötő vasúti híd, majd jött 1896 és a zöld híd is elkészült, méghozzá a vámokból befolyt összegekből.

A Szabadság híd a legrövidebb

Bár első nem volt a híd, harmadiknak sorolják, de valamiben a dobogó élén állhat, méghozzá azzal, hogy ez a legrövidebb híd Budapesten: 20 méter széles és 333 méter hosszú. 2.1 millió forintba került nekünk, de azonnal Budapest panorámájának egyik újdonsült gyönyörű látványeleme lett, és közlekedés szempontjából is fontos eleme. Az építés után 2 év kellett, és 1898-ban máris megindult rajta a villamosközlekedés, később pedig már buszok is jártak a pesti oldalról a budaira oda-vissza, amik akkor még nem a jobboldali közlekedés alapján jártak. Most is fontos átkelő a Gellért és a Fővám között, sokan járnak erre többféle közlekedési eszközzel, bár a metró miatt kicsit már kevésbé zsúfolt a forgalom. A híd rácsos szerkezete miatt könnyen fel lehet rá mászni, ami miatt rácsok lettek elhelyezve. 

hirdetes

A Szabadság hidat lebombázták

A Ferenc József híd sem úszta meg a második világháború pusztítását, ugyanúgy, mint sok más épület a nácik pusztításának áldozata lett: a Gellért Szállóból nézték végig a robbantást 1945. január 16-án. Néhány héttel később ideiglenes megoldásként pontonhidat építettek a szovjetek katonai célból, valamint azonnal megkezdték a súlyosan sérült részek helyreállítását, de a teljes felújításra sem kellett várni sokat. A felrobbantottak közül elsőként, 1946. augusztus 20-án adták át a hidat új néven és új színnel: a kék Szabadság hidat. 1950-ben nyílt meg a villamos és a gyalogosok előtt is, a nyolcvanas években újabb felújításon esett át, amikor visszafestették az eredeti színre, de sajnos kiderült, hogy ellopták a Ferenc József által bevert szegecseket. 1987 óta a Világörökség részét képzi. Legutóbb 2007-ben esett át felújításon.

hirdetes

Nézzétek meg ezt a nosztalgikus galériát, a sok-sok mindenről,a mi történt a híd 125 éve alatt!


 

Forrás: Kép:  Fortepan / Fortepan/Album027

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

A doroszlói viselet

A doroszlói viselet: nemzeti értékünknek számít a doroszlói viselet. A doroszlói népviselet... Tovább

Mátra

A Mátra Magyarország legnagyobb hegye. Itt található az ország legmagasabb pontja a... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek Hírek Magyar történelem Magyarország Magyarság Szórakozás Történelem
X
Kövess minket facebookon!