hirdetes

Gyerekkorunk szerelme - A Budapesti Vidám park

Sz.F., ZH
Gyerekkorunk szerelme - A Budapesti Vidám park

A hatvanas évek

1959 és 1960 a látogatás csúcsévei voltak. Jól sikerült a Vidám Park 10 éves fennállásának megünneplése is. Tíz év alatt a látogatók száma megnégyszereződött. Ebben az időszakban jelentek meg a nagy szenzációt keltő játékautomaták is, megnyitott a régi játékterem a Hullámvasúttal szemben álló jobb oldali épületben. A Vidám Park történetének következő szakasza mintegy hét évet ölelt fel. Jellemzője, hogy a régi, nagy játékok fokozatosan elöregedtek, de nem volt elegendő pénz a felújításukra, és az igényeknek megfelelő, korszerű játékok beszerzésére.

Ennek következménye, hogy fokozatosan csökkent a Vidám Park látogatottsága. A csökkenés ennek ellenére is csak viszonylagos volt. Nyári hétvégéken még az egyszerűbb mutatványokba is csak sorállás után lehetett bejutni. A Hullámvasúthoz olykor fél órát is kellett várakozni. A látogatottság természetesen hétköznapokon jóval csekélyebb volt. Ezekben az években készült el az akkor ultramodern Röpcsi, a Tükör Útvesztő. Lebontásra került az Erdei Útvesztő, helyére felépítették a Planetáriumot. Két baleset is volt, 1962-ben eltört az Óriáskerék egyik gondolájának a tengelye, két utas ijedtében kiugrott és megsérült. 1965-ben kigyulladt a Hullámvasút feljárója, de csak jelentéktelen kár keletkezett.

hirdetes

Az önállósítás után

A válság 1967-ben tetőzött, amikor is egy felmérés szerint 100 millió forintba került volna a teljes felújítás, modernizálás. A felettes szervek döntöttek: a küszöbön álló új gazdasági mechanizmus keretén belül önállósították a Vidám Parkot, ami annyit jelentett, hogy a továbbiakban a bevételeiből kellett eltartania magát, de a nyereséggel jóval szabadabban gazdálkodhatott. 1968-ban 30 vadonatúj, a lehető legmodernebb zsetonos dodzsemkocsit szereztek be Olaszországból. A sikeres 1970-es esztendőben már 5 külföldről hozott vendégjáték is fogadta a látogatókat. Továbbra is szerepelt a tervek között a külföldi játékok szerződtetése, amelyeknek hiánypótló szerepük volt. Az addigi őszi bezárás - tavaszi kinyitás helyett bevezették az attrakciók egy részére kiterjedő téli, részleges nyitvatartást.

Az 1970-es években a nagy nyereséget hozó, modern elektromos játékok tartották el a veszteséges régieket. A Park legnépszerűbb helye akkoriban télen-nyáron a lebontott régi helyére épített kupolás Villanyautó (Dodgem) és a Planetárium helyén létesült nagy Játékterem volt. Az utóbbi három termében összesen 144 játékautomata üzemelt. Az évtized elején átadták az elavult Hernyó helyett épített, de hozzá hasonló Ámor Expresszt, a lebontott Kugli és Krinolin helyére épített szupermodern fedett Autóversenyt, csendesebbre cserélték a Röpcsit. Hamarosan elkészült az 1972-ben leégett Robogó utóda a Davy Jones Locker, a Ciklon hullámvasút és a Panorámakerék, viszont lebontásra került többek között a Sikló, a Krinolin, a régi Óriáskerék, a Kisvasút, a Velence, a Ródli, a Robogó körül járó Kishajó, a Nagy Röpcsi, és a rajta történt gyakori rosszullétek miatt a régi Inga.

hirdetes

1981-ben átadták a rövidebb életű Űrrakétát, 1984-től a látogatók már minden létesítményt egész nap használhattak, a Park elkészült a régi játékok rendbehozatalával, az új játékok üzembeállításával. Folyt a Hullámvasút szerkezetének felújítása és a teljesen új feljáró építése, elkészült a Viharvasút sci-fi változata, új pályát kapott a Kanyargó és elkészültek a tervek a leégett Elvarázsolt Kastély újjáépítéséről, mely végül 1987-ben került átadásra. Lebontásra került viszont a Ciklon. Noha lejárt az élettartama, és elhasználódott, a több évtizedig működő attrakciókhoz szokott közönség akkori közbeszéde szerint nem volt biztonságos, baleset is történt rajta. A park a privatizációig hétszer kapott Kiváló Vállalat díjat.

Forrás: Wikipédia

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában

Szótár

Nyugati Pályaudvar

Nyugati Pályaudvar: Fővárosunk egyik fejpályaudvara, melyet még az 1800-as évek végén... Tovább

Kisföldalatti

Kisföldalatti: Az M1-es metróvonal (Millenniumi Földalatti Vasút vagy a köznyelvben... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek Kirándulás Magyar Magyarország Magyarság
X
Kövess minket facebookon!