notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Autók a magyar szocializmusban

„Trabanttal szállni élvezet” – autók a magyar szocializmusban

KG
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Autók a magyar szocializmusban

Skoda

Előbb alakult a Skoda művek, mint ahogy a Skoda nevet felvette volna, és autókat is csak alapítása után 75 évvel kezdett gyártani. A történetet 1895-ben, az Osztrák-Magyar Monarchia Jungbunzlau városában kezdődött, ahol Václav Klement könyvügynöknek elromlott a szép új német gyártmányú biciklije. A gyártó a cseh nyelvű reklamáló levélre adott német nyelvű válasza annyira feldühítette Klementet, hogy a közeli Turnov városában bicikligyárat üzemeltető Václav Laurinnal összefogva mindjárt alapított is egy kerékpárjavító üzemet. 1898 biciklire segédmotor, a rákövetkező évben már rendes motorkerékpárt is gyártott a cég, majd kézenfekvő folytatásként 1905-ben megépítették első automobiljukat, a Laurin&Klement Voiturette A-t. Az első világháború után már teherautókat is gyártottak, ám a céget pénzügyi nehézségek közepette még egy tűzvész is sújtotta, így 1924-ben bekebelezte a nehézipari mamutcég, a pilzeni Skoda művek. A gyár névadója Emil Skoda, aki 1869-ben vásárolta meg a Waldstein gróf által tíz évvel korábban alapított nehézipari üzemet, majd a fegyvergyártás felfuttatásával fejlesztette azt a Monarchia, majd a születő Csehszlovákia meghatározó nagyüzemévé.

hirdetes

Az egyesülés után az autók Laurin&Klement márkanevet hamarosan váltotta a Skoda, (és a gyárnak otthont adó várost is immár Mlada Boleslavnak nevezték) a 30-as évek népszerű modelljét pedig stílszerűen Popular-nek keresztelték. A német megszállás alatt az autógyárat is haditermelésre állították át, majd 1946-ban az autógyárat AZNP néven leválasztják a Skoda Művekről. A gyárból olyan igénytelen, egyszerű, strapabíró autók kerültek ki, mint a Tudor, a 440, az Octavia, melynek Cabrio változata, a Felicia volt a „keleti-blokk” kevés sportkocsijának egyike. 1964-ben köszöntött be az 1000 MB-vel a farmotoros korszak, a kezdetben még valamelyest korszerűnek számító, ám visszatekintve már nyugodtan zsákutcának nevezhető konstrukcióhoz az S100, majd a 105/120-as modellekkel bő húsz éven keresztül, a fronthajtásos Favorit 1987-es bemutatásáig ragaszkodtak. De ekkor már közeledett a rendszerváltás, a Skoda autógyárat 1991-ben a VolksWagen vásárolta meg, amely először a Favoritot tervezte át alaposan, majd 1994-ben bevezette a bázisára épülő Feliciát. Ezután már a VW platformra épülő típusok következtek, melyek kedvező árukkal, használhatóságukkal, és viszonylagos egyszerűségüknek is köszönhető megbízhatóságukkal tették ismét szalonképessé a Skoda márkanevet.

hirdetes
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
346 513
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
4 170 816
Közösség
hirdetes

Szótár

Kisföldalatti

Kisföldalatti: Az M1-es metróvonal (Millenniumi Földalatti Vasút vagy a köznyelvben... Tovább

Fehér hortobágyi racka

Fehér hortobágyi racka: Aki járt már a Hortobágyon, az az út mellett lépten-nyomon... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 72

Átlagos értékelés: 4.8

Történelem